Colofon

Het was in de brugklas dat ik mijn eerste spiegelreflex kocht bij foto De Leeuw in Haarlem, een Praktica, met een lange telelens van Konika. Tot die tijd schoot ik wazige beelden van mussen en mezen met een Agfa Click, maar nu kon de professionele vogelfotografie een aanvang nemen.
  Dat viel nog knap tegen. Voordat ik de camera eindelijk handmatig op de juiste instelling had was menig vogel lang en breed verdwenen.
  Na afronding van de middelbare school begon ik meer geld te verdienen (met alles behalve fotografie) en stapte ik over op vurig begeerde camera's van Nikon, met een lange zwarte telebuis van Novoflex, met een speciale knijpgreep voor de scherpstelling. Een lens die je bij de douane uit elkaar moest schroeven om te bewijzen dat er werkelijk niets illegaals in zat verstopt. In het digitale tijdperk stapte ik over op toestellen en lenzen van Canon.
  Rond 2002 besloot ik meer werk te maken van schrijven. Het is de inspirerende combinatie van teksten en foto's zoals in boeken van Jan. P. Strijbos en Jan van de Kam die grote indruk op me maakten. Als liefhebber van korte verhalen besloot ik tot extreem korte teksten die passen op n boekpagina, luchtige verhaaltjes voor twee minuten lezen.
  Foto's schiet ik in RAW, thuis draai ik het contrast omhoog en de kleur omlaag (Kodachrome had altijd mijn voorkeur boven Fuji). Zo sluiten ze beter aan bij mijn beleving van ontmoetingen met vogels in uitwaaierende rivierdelta's, aan grillige kusten en boven uitgestrekte zeen en oceanen.

Berry van der Hoorn
bbvdhoorn-apenstaart-hotmail.com